Saturday, February 11, 2017

Doa Yang Power

‏*أَلًْلّٰهُمَّ إِنِّي أَسأَلُكَ أَلًْعَافِيَةً*
* Allahumma inni asaluka al-afiyah *
*pendek TETAPI DOA YANG POWER*
* Adakah anda tahu ??? * ..
Al-Abbas (R.A.), bapa saudara Nabi (ﷺ), datang kepada Nabi (ﷺ) dan berkata:
"Ya Rasulullah, ajarkanlah doa," katanya.
Nabi (ﷺ) berkata:
"Wahai bapa saudara saya, berkata:
‏*أَلًْلّٰهُمَّ إِنِّي أَسأَلُكَ أَلًْعَافِيَةً*
* Allahumma inni asaluka al-afiyah *
(Ya Allah, aku meminta kepada kamu afiyah). "
Sekarang apa yang Afiyah?
Afiyah bermaksud -
"Untuk menyelamatkan aku daripada sebarang kesusahan yang menimpa.
Untuk menjadi sihat, anda berada dalam afiyah.
Untuk mempunyai wang yang cukup, anda berada dalam afiyah.
Untuk hidup, anda berada dalam afiyah.
Untuk mempunyai anak-anak anda dilindungi,
anda berada dalam afiyah.
Dan jika anda sudah diampuni dan tidak dihukum, anda berada dalam afiyah. "
Jadi, pada asasnya Afiyah bermaksud:
"Ya Allah, lindungilah aku daripada apa-apa kesakitan dan penderitaan."
Ini termasuk didunia dan akhirat.
Al-Abbas (R.A.) berfikir tentang ini untuk seketika, dan kemudian dia datang kembali selepas beberapa hari dan berkata (diolah semula):
"Ya Rasulullah, doa ini seolah-olah sedikit pendek. Saya mahu sesuatu yang besar. "
Nabi (ﷺ) berkata:
"Bapa saudara ku yang dikasihi, memohon kepada Allah untuk Afiyah untuk Wallahi, anda tidak boleh diberi apa-apa lebih baik daripada afiyah."
Ia adalah doa yang mudah.
Yang benar bermakna apa yang anda katakan ketika berdoa.
"Ya Allah, aku memohon kepada-Mu untuk selamat daripada sebarang kesusahan,
kesedihan,
kesusahan,
bahaya, &
Jangan menguji saya, dan lain-lain "
Semua ini termasuk dalam
"Allahumma inni asaluka al-afiyah"
(Riyadh As Saliheen, Sunan At-Tirmidzi)
Pastikan untuk berkongsi ini kepada orang lain dan memberitahu rakan-rakan anda:
Nabi Muhammad (ﷺ) berkata:
"Sampaikan daripada aku, walaupun ia adalah satu ayat."
Nabi Muhammad (ﷺ) juga berkata:
"Sesiapa yang memulakan perkara yang baik dan diikuti oleh orang lain, akan mendapat pahala sendiri dan pahala yang sama dengan orang yang mengikutinya, tanpa mengurangi pahala mereka dengan apa jua cara.
Sesiapa yang memulakan perkara yang tidak baik dan diikuti oleh orang lain, akan menanggung beban dosanya sendiri dan beban yang sama dengan orang yang mengikutinya, tanpa mengurangi beban mereka dalam apa jua cara. ' "'
(Riwayat al-Tirmidzi, no. 2675.
Beliau berkata, ini adalah hasan hadis shahih)
Jadi Kongsilah Pengetahuan Ini Untuk Keluarga Dan Rakan Anda ...
Semoga Allah Memberkati Dan Mengampunilah Kita Semua ...
Allah humma Aameen ...

No comments:

Post a Comment